Transformatie en overgangsrites

Inhoud

Deze workshop is gebaseerd op universele, eeuwenoude tradities en principes. De basis ligt in de wijsheid van

de oude Inca’s.

Met behulp van onder andere vuurceremonies en overgangsrites (Munay-Ki) doorbreken wij oude percepties en scheppen wij nieuwe zekerheden en een nieuw houvast. Hierdoor zijn we meer in staat de inkomende energieën te integreren in ons zelf.

De workshop is opgebouwd uit vier delen. Onze reis is van ons verleden, naar de werelden van onze voorouders, van hieruit naar onze zielsverwanten en ten slotte naar de sterren.

Uiteindelijk scheppen wij op grond van onze keuze samen een nieuwe manier van omgaan met elkaar op deze planeet en nemen wij onze plek in het universum weer in.

Voor het cursusmateriaal (achtergrond en werkvormen) zie:

deel 1:  Transformatie en overgangsrite cursusmateriaal 1.docx

deel 2: Transformatie en overgangsrites cursusmateriaal deel 2.docx

deel 3: Transformatie en overgangsrites cursusmateriaal deel 3.docx

deel 4: Transformatie en overgangsrites cursusmateriaal deel 4.docx

 

Zelfontplooiing en bezinning

Deze workshop was inclusief het boek: Introductie in esoterische filosofie, op zoek naar innerlijke wijsheid.

zie: https://www.theschoolofnewdirections.nl/publicaties/936341_introductie-in-esoterische-filosofie

 

Voor het cursusmateriaal (achtergrond en werkvormen) zie: Zelfontplooiing en bezinning, handout.docx

In deze workshop stonden we stil bij onze mogelijkheden en bij datgene wat we tegen komen op onze levensweg. We zochten naar patronen in hetgeen het leven ons tot nu toe heeft aangeboden en hoe wij hiermee zijn omgegaan. Ons doel was zicht te krijgen op deze patronen om vanuit dit zicht meer weloverwogen dan eerder onze keuzes te maken.

Aan de orde kwamen:

  • Ons levensverhaal, onze hindernissen
  • Zich herhalende patronen.
  • Balans tussen werk en privé, of tussen wensen en sociale verplichtingen.
  • Loyaliteitsproblemen en keuzes.
  • Moraliteit en ethiek in ons werk of in onze dagelijkse bezigheden.
  • Het leren hanteren van spanningsvelden.
  • Evenwicht zoeken tussen aandacht voor de ander (bijvoorbeeld gezin, vrienden, ouders, collega’s, kinderen) en aandacht voor onszelf.
  • Omgaan met verlies van belangrijke anderen (tgv. scheiding, overlijden of tgv. emigratie of verandering van functie).

 

We zochten naar onze plek en houding ten aanzien van ontwikkelingen in de wereld om ons heen. We bezonnen ons op onze eigen ontwikkeling, maar ook op hetgeen speelt in de maatschappij, dichtbij en ver van ons vandaan. We zochten ook naar de juiste houding ten aanzien van maatschappelijke problemen en ten aanzien van situaties waar we ogenschijnlijk geen invloed op uit kunnen oefenen. We bespraken actieve en passieve acceptatie, en we delen de manieren waarop wij om gaan en om willen gaan met de bekende en onbekende ander.

Relevante vragen zijn: wie en wat inspireert ons en hoe komt dat zo; wat zegt onze intuïtie en in hoeverre hebben we deze helder, en hoe hanteren we onze intuïtie.

Tenslotte stonden we een kort moment stil bij onze plek als mens ten opzichte van het grote geheel en het allesomvattende.

We werkten met uitwisseling, meditaties en rituelen.

 

De workshop werd gegeven in twee aaneen gesloten dagen.

 

 

Het Tijdperk van de Zesde Zon

van chaos naar een nieuw evenwicht.

 

Voor info en een verslag, inclusief werkvormen zie:

https://www.theschoolofnewdirections.nl/publicaties/1583985_het-tijdperk-van-de-zesde-zon-verslag-van-een-workshop

 

De Azteken noemen het tijdperk waarin we nu leven de Tijd van de Zesde Zon. Het is een tijd van verandering en transformatie. In de huidige chaos zoeken we een nieuw evenwicht.

Het evenwicht tussen het mensenveld, het dierenveld, het plantenveld, het veld van de stenen en het veld van de sterren is verstoord. Wij willen in deze workshop bijdragen aan herstel van dit evenwicht.

Wij kunnen ons zijn omschrijven als onze aanwezigheid en ontplooiing in het mensenveld. Dit mensenveld is geworteld en beweegt in iets dat groter is dan wij mensen. Het mensenveld is ook verbonden met andere velden, zoals met het dierenveld, het plantenveld, het stenenveld en het veld van de sterren. Deze velden overlappen elkaar en werken in elkaar door.

Als dit mensenveld en deze overlappende velden worden bedreigd door acties van mensen dan lijken deze velden ons mensen te roepen: de roep van ons zijn. In deze workshop proberen we deze roep te verstaan. Verstoringen in de werkingen van het mensenveld en zodoende in de overlappende velden kunnen ook een negatieve invloed hebben op dat grotere, waarin dit veld zich beweegt.

Het mensenveld bevat alle zichtbare mensen en alle invloeden van mensen die eerder hebben geleefd. Ook de mensen die eerder hebben geleefd kunnen ons roepen via hun eerdere invloed, hun nagelaten werken als muziek, kunst en boeken.

God is misschien niets anders dan de permanente weigering van de geschiedenis zich neer te leggen bij onze stille tranen.(Levinas)

Het is misschien vreemd dat de geschiedenis iets kan weigeren, maar het gaat om een ethische orde die geschonden is en die hersteld dient te worden in het belang van het mensenveld. Zou dit herstel niet plaats vinden dan dreigt het systeem van het mensenveld ten onder te gaan. En elk systeem dat wordt bedreigd zal zich verzetten en zich proberen te handhaven.

Het leven vraagt moed het verleden aan te kijken.

In deze workshop stonden wij stil bij onze vergankelijkheid, en bij onze verantwoordelijkheid die voortvloeit uit ons bewegen in het grote bewegen. Het leven, de ethische orde vraagt ons moed om het verleden aan te kijken, om ons niet af te wenden en om te getuigen. Ook in die zin roept het zijn ons.

De manier waarop wij ons verhouden tot onze overleden dierbaren en andere overledenen volgt uit de aard van onze ervaringen en de mate van ons bewust worden. Deze manier beïnvloedt het mensenveld, en de overlappende velden.

We werkten gedeeltelijk buiten, maakten buiten een natuurschilderij en verbonden ons met de diverse velden. We verbonden ons met onze voorouders en de universele ziel. De tweede dag was er een vuurritueel. 

Aan de orde kwamen:

  1. Subtiele en grove vergankelijkheid.
  2. Bewustwording van het onzegbare en de hieruit voortvloeiende ethiek.
  3. Talmoed lessen van Levinas: Het belang van de ethische orde en de hieruit voortvloeiende verantwoordelijkheid.
  4. De drijfveer om te getuigen.
  5. Rainer Maria Rilke en de doden.

Tijdens de workshop was ruimte voor uitwisseling, bezinning en ontmoetingen.

Cursusleider: Gradus van Florestein.

 

Het allesomvattende en de aard van ons zijn

Voor het cursusmateriaal (achtergrond en werkvormen) zie:

https://www.theschoolofnewdirections.nl/publicaties/1387668_het-allesomvattende-en-de-aard-van-ons-zijn

het boek: 'het allesomvattende en de aard van ons zijn'

 

Dit boek werd gebruikt als uitgangspunt voor deze driedelige workshop. Deel 1 van de workshop sloot dan aan bij het eerste hoofdstuk van dit boek, deel 2 bij het tweede hoofdstuk, deel 3 bij het derde hoofdstuk.

Naast inhoudelijke informatie werkten we met rites, zoals de rite van de hoeders van de dag, de rite van de hoeders van de aarde en de rite van de sterren, en met rituelen, waaronder vuurrituelen.

 

Misschien vindt u het leuk een stukje van het interview van Leander Tijdhof met Gradus van Florestein over dit boek te bekijken:

https://www.youtube.com/watch?v=9jCQW2Zh08k

 

Verlangen, zoeken en zwijgen

Door de eeuwen heen hebben mensen pogingen gedaan ervaringen van het allesomvattende te beschrijven. Deze beschrijving kan niet anders gevormd zijn dan door de cultuur, waarin deze mensen leefden en leven. De herkenning van het wezenlijke in de beschreven ervaring kan ons steunen in onze zoektocht naar ons eigen wezen en de samenhang der dingen. Het verlangen thuis te komen in ons zelf, ons uit te strekken in ons zijn en zodoende opnieuw de verbinding te ervaren met het leven in en om ons, is vaak de stuwende kracht achter onze zoektocht. Het leven lijkt ons te roepen, door alles wat het leven ons aanbiedt, ons te wenden naar de kern van al het leven en zodoende naar onszelf.

Deze workshop is opgezet als hulpmiddel voor deze zoektocht.

We zoeken naar de betekenis, die de verschillende tradities voor ons kunnen hebben. Het gaat uiteindelijk om de vereniging van materie en geest in onszelf. Juist in deze tijd van chaos, pijn en angst kan de mystiek ons de weg wijzen naar omvorming en heel wording.

De workshop is opgebouwd uit drie delen. Elk deel duurt twee dagen.

 

Aan de orde kwamen ondermeer:

deel 1:

-       De kracht van het onzichtbare hart

-       De wegen van bewustwording

-       De mystiek in het christendom en Hindoeïsme

-       Mystieke aspecten van de Islam en het Soefisme

-       De betekenis van het woord

-       De rite van de hoeders van de dag

deel 2:

-       De kracht van woord en geluid

-       De mystiek in het jodendom: de Merkavah-mystiek, de kabbala en het chassidisme.

-       Eckhardt en Böhme

-       Gnosis, Plato en Plotinus

-       De rite van de hoeders van de aarde

deel 3:

-       Vorm en essentie

-       De mystiek van het Tibetaans-Boeddhisme

-       Taoïsme

-       Zenboeddhisme

-       De invloed van natuurwetenschappen.

-       De rite van de hoeders van de sterren

Dit waren slechts handvatten. Centraal stond ons eigen verlangen, ons zoeken en ons vragen. In feite gaat het om dat, wat niet kan worden gezegd.

Cursus leider was Gradus van Florestein

 

 

 

Werken met opstellingen

 

Tijdens deze opleiding voor psychiaters en andere hulpverleners werden de werkwijze en de achtergronden van het fenomeen opstellingen besproken. Het betrof een vierdelige workshop, elk deel duurde twee dagen.

Er werd geoefend met het geven van opstellingen.

Voor info over deze werkwijze en de bijbehorende achtergrond en theorieën zie het boek 

Transgenerationeel werken, handboek en achtergronden: https://www.theschoolofnewdirections.nl/publicaties/960476_transgenerationeel-werken-handboek-en-achtergronden

en voor een uitwerking van deze werkwijze met praktijkvoorbeelden zie:

De depressie vanuit verschuivend perspectief : https://www.theschoolofnewdirections.nl/publicaties/936333_de-depressie-vanuit-verschuivend-perspectief

 

 

 

 

De weg voorbij de dood

Voor het cursusmateriaal (achtergrond en werkvormen) zie:

De weg voorbij de dood, alle delen.docx

 

Doel:

Het versterken van de verbinding tussen de voor ons zichtbare en voor ons onzichtbare wereld. We proberen ons dagelijks leven, ons aardse leven in een groter perspectief te plaatsen dan gebruikelijk. Zodoende proberen we ook datgene waarvan we ons bewust zijn, uit te breiden. Van hieruit zijn we mogelijk meer in staat te dragen wat het leven ons aanbiedt. Zo krijgen we meer begrip voor onze eigen weg en de weg van de ander.

 

Opbouw:

De workshop bestaat uit drie delen. deel 1: de thuiskomst; deel 2: het verblijf; deel 3: de terugkeer.

 

Focus:

De focus van de workshop is gericht op het bestaan tussen twee levens. Het gaat derhalve om de weg voorbij de dood van het fysiek lichaam. Wat gebeurt er als we thuiskomen in de andere dimensies, hoe is ons verblijf daar en wat kunnen we ervaren aangaande de terugkeer naar bijvoorbeeld de aarde. Centraal staat het zicht krijgen op het pad van onze ziel en het ervaren van dat wat groter is dan wij.

 

Middel:

De workshop is ervaringsgericht. Zo nodig wordt achtergrond informatie gegeven om het kader helder te houden. We werken met representanten; elke deelnemer staat beurtelings centraal, de anderen worden gevraagd representant te zijn voor bijvoorbeeld de gids, de verwanten, de leden van de desbetreffende zielen groep, voor de wijzen in de raad van wijzen.

  

Overzicht van de drie delen:

 deel 1 de thuiskomst:

  • thema’s in ons huidig leven
  • scheiding lijf en ziel
  • ontvangstcomité, verwanten
  • plek van heling
  • oriëntatie fase
  • onze gids
  • onze clustergroep
  • het eerste contact met de Raad van Wijzen

deel 2 het verblijf:

  • thema’s in ons huidig leven
  • herstel van werk en verbinding
  • tussentijdswerk
  • gemeenschapscentra
  • de dynamiek in de gemeenschap
  • recreatieve bezigheden
  • ethici, verkenners, harmoniserende zielen, scheppende zielen

deel 3 de terugkeer

  • overleg met de clustergroep
  • de Raad van Wijzen
  • de screeningsruimte m.b.t. de terugkeer; diverse scenario’s

Bezielend ouder worden

 

Bezielend ouder worden was een workshop voor de wat oudere mens die zich graag wil bezinnen op haar of zijn leven, en met de manier waarop zij of hij ook anderen kan bezielen. Daarnaast is er aandacht voor huidige ontwikkelingen in de wereld, zo wordt er in deel 2 stil gestaan bij het ontstaan van totalitaire regimes en hoe wij ons hiertoe kunnen verhouden.

Zie voor dit thema het boek

'Rattenvangers van het onbehagen, over verschijnselen, voedingsbodem, herhaling en voorkomen van het totalitarisme'  : https://www.theschoolofnewdirections.nl/publicaties/936330_rattenvangers-van-het-onbehagen

 

De workshop was verdeeld in drie delen:

deel 1: Het oosten, onze geboorte en jeugd; en het zuiden: onze volwassenheid

deel 2: Het westen: het ouder worden, onze verworven wijsheden

deel 3: Het noorden: onze verbinding met de stroom van het leven.

Voor het cursusmateriaal (achtergrond en werkvormen) zie: bezielend ouder worden, alle delen.docx